Danmarks største digitale brand analyse

    Brandet er det sikre holdepunkt i e-shops med titusindvis af varer. Det kan ses tydeligt i antallet af brandsøgninger som stiger år for år. Men der er ikke nødvendigvis en sammenhæng mellem brands, som står stærkt i den fysiske verden og de digitale sejrherrer. Vi har analyseret millioner af danske google-søgninger for at finde de stærkeste danske digitale brands.

    Hvem er vinderne af e-handel i Danmark?

    Op mod 20 % af danskernes samlede forbrug bruges nu på digitale handelsplatforme.

    Men hvem er de egentlige vindere på det marked – og hvem skal skrue op for markedsføringsindsatsen for at følge med? Det har vi undersøgt ved at kortlægge over 13.000 brands og efterfølgende analyseret deres performance i google fra perioden januar 2018 til december 2021.

    Undersøgelsen har givet os unikke data på udviklingen hos hvert eneste brand, og gjort os i stand til at se den generelle udvikling over en længere periode. 

    Du kan gratis kigge med her, og se udviklingen for hvert eneste brand.

    Hvordan skal tallene forstås?

    Tallene i analysen er baseret på danskernes søgninger i Google. Vi har inddelt alle brands i kategorier, som gør det muligt at sammenligne med konkurrenterne.

    Når et brand er relevant i flere kategorier, vil det optræde som konkurrent på tværs af kategorier, men kun vises i sin primære kategori ved et direkte opslag.

     

    Hvorfor søger forbrugerne på brands, når de e-handler?

    E-shops har ofte tusindvis eller titusindvis af varenumre. De helt store, som Amazon, har mange millioner.

    For forbrugerne betyder det, at simple søgninger efter produkter resulterer i store og komplekse lister med resultater, som selv med brug af filtre kan være svære at overskue.

    Fra forbrugerens perspektiv, er den enkle løsning at søge direkte efter et brand i stedet for at søge efter en varebeskrivelse eller funktion.

    I Danmark vokser antallet af brandsøgninger med 10-15 procent pr. år

    Og det er ikke bare på Google, at antallet af brandsøgninger er i vækst. Dykker man ned i nogle af de store danske e-shops, er billedet nøjagtig det samme.

    Her viser en analyse, som Nørgård Mikkelsen har udført i Google Analytics data, fra nogle af landets største webshops et helt sammenligneligt billede. 

    Nysgerrig på dit brand?

    Få en skræddersyet analyse af dit brands digitale udvikling holdt op mod dine nærmeste konkurrenter. Vi leverer det som en færdig rapport i Power Point for 4.995,- excl- moms.

    Tag endelig kontakt, hvis du vil vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig.

    Henrik Rewes

    Digital Direktør & Partner