Brandet er det sikre holdepunkt i e-shops med titusindvis af varer. Det kan ses tydeligt i antallet af brandsøgninger som stiger år for år. Men der er ikke nødvendigvis en sammenhæng mellem brands, som står stærkt i den fysiske verden og de digitale sejrherrer. Vi har analyseret millioner af danske google-søgninger for at finde de stærkeste danske digitale brands.
Med udgangspunkt i data fra Google, har vi analyseret danskernes interesse for flere end 13.000 brands. Data rækker fire år tilbage, og giver et godt billede af hvert brands digitale attraktivitet. Det er gratis at søge, men efter tredje søgning vil vi gerne bede om lidt oplysninger fra dig.
Vi opdaterer løbende databasen med brands, du kan prøve igen på et senere tidspunkt.
Op mod 20 % af danskernes samlede forbrug bruges nu på digitale handelsplatforme.
Men hvem er de egentlige vindere på det marked – og hvem skal skrue op for markedsføringsindsatsen for at følge med? Det har vi undersøgt ved at kortlægge over 13.000 brands og efterfølgende analyseret deres performance i google fra perioden januar 2018 til december 2021.
Undersøgelsen har givet os unikke data på udviklingen hos hvert eneste brand, og gjort os i stand til at se den generelle udvikling over en længere periode.
Du kan gratis kigge med her, og se udviklingen for hvert eneste brand.
Tallene i analysen er baseret på danskernes søgninger i Google. Vi har inddelt alle brands i kategorier, som gør det muligt at sammenligne med konkurrenterne.
Når et brand er relevant i flere kategorier, vil det optræde som konkurrent på tværs af kategorier, men kun vises i sin primære kategori ved et direkte opslag.
E-shops har ofte tusindvis eller titusindvis af varenumre. De helt store, som Amazon, har mange millioner.
For forbrugerne betyder det, at simple søgninger efter produkter resulterer i store og komplekse lister med resultater, som selv med brug af filtre kan være svære at overskue.
Fra forbrugerens perspektiv, er den enkle løsning at søge direkte efter et brand i stedet for at søge efter en varebeskrivelse eller funktion.
Og det er ikke bare på Google, at antallet af brandsøgninger er i vækst. Dykker man ned i nogle af de store danske e-shops, er billedet nøjagtig det samme.
Her viser en analyse, som Nørgård Mikkelsen har udført i Google Analytics data, fra nogle af landets største webshops et helt sammenligneligt billede.
Få en skræddersyet analyse af dit brands digitale udvikling holdt op mod dine nærmeste konkurrenter. Vi leverer det som en færdig rapport i Power Point for 4.995,- excl- moms.
Digital Direktør & Partner
Case: Lidl Danmark
Case: Kia Danmark
Case: BilligVVS
Case: Rynkeby RIGTIG® Juice
Case: Schneider Electric
Case: Kohberg
Case: Matas
Case: Danner
Case: Bygma
Case: LINIE Akvavit
Case: Matas Plaisir
Case: Chr. Hansen
Case: Rynkeby
Case: Leasy
Case: Lidl Danmark
Case: Kia Danmark
Case: BilligVVS
Case: Rynkeby RIGTIG® Juice
Case: Schneider Electric
Case: Kohberg
Case: Matas
Case: Danner
Case: Bygma
Case: LINIE Akvavit
Case: Matas Plaisir
Case: Chr. Hansen
Case: Rynkeby
Case: Leasy