Nørgård Mikkelsen 28/05/2021 1 min

    E-handel: Derfor skal danske FMCG-virksomheder stille uret to år frem

    FMCG-virksomheder har over en bred kam oplevet stor fremgang i salget af B2C-produkter, mens Coronaen har hærget. Danskerne har øget de private indkøb som kompensation for lukkede kantiner og restauranter.

    Skærmbillede 2021-03-03 kl. 13.40.58

    Udvikling i dagligvaresalget i Danmark. 2015=index 100

    Kilde: Danmarks Statistik Sæsonkorrigeret værdiindeks. Fødevarer og andre dagligvarer (2021). *=forecast/foreløbig

    Går man bag den store fremgang, gemmer sig en vigtig trend, som kommer til at omdefinere dagligvarehandlen i de kommende år, og som har potentiale til at flytte markedsandele, som det aldrig har været set før.

    E-handlen med dagligvarer har fået vinger i 2020, og er gået fra at være et niche-fænomen blandt vellønnede storbyfamilier til at få sit folkelige gennembrud. 

    I 2019 stod dagligvarer for 4 pct. af onlineforbruget eksklusiv abonnements køb, i 2020 er tallet steget til 7 pct. Samtidig tilkendegiver 36 pct. af danskerne, at de forventer at øge deres onlineindkøb af dagligvarer i 2021.

    "Dagligvarer er den hurtigst voksende online-kategori i Danmark"

    Før Corona forudså Nørgård Mikkelsens prognoser, at de fysiske supermarkeder risikerede at tabe så meget omsætning til online indkøb i 2026-2027, at væksten ville blive negativ. Nu er 2023 et meget realistisk bud.

    FORVENTET DAGLIGVARE SALG I FYSISKE BUTIKKER 2015-2024

    Skærmbillede 2021-03-03 kl. 13.49.36

    Det er selvfølgelig oplagt at overveje, om balancen mellem fysisk og digital dagligvarehandel vender tilbage til normalen, i takt med at samfundet åbner op. I så fald vil det være første gang. Der er ingen eksempler på, at når først et marked er digitaliseret, så bliver det af-digitaliseret igen.

    For FMCG- og fødevarevirksomheder betyder den hurtige udvikling, at tiden er inde til at sadle om og tilpasse sig spillereglerne for e-handel og begynde at tænke marketingindsatsen helt frem til kurven.

    I praksis handler forbrugerne dagligvarer online drevet af et andet motivationsmiks end i fysiske supermarkeder.

    • Når man ikke kan se og mærke varen, bliver brand vigtigere
    • Tekst og metabeskrivelser får stor betydning i forhold til at blive vist rettidigt
    • Billederne skal ikke bare vise forbrugere, hvordan varen ser ud, men dens USP'er, dens mængde og dens anvendelse
    Nye analysemuligheder

    Allerede nu tilbyder Danmarks største netsupermarked, nemlig.com, en avanceret analysesuite ("nemlig insight"), som giver en hidtil uset detaljeringsgrad i forhold til at forstå forbrugernes købsadfærd omkring ens produkter.

    Eksempler på indsigter, som kan analyseres frem:
    • Bliver dine varer vist i de rette søgninger
    • Bliver dine varer vist i de rette sammenhænge
    • Vinder du kurven, når du bliver vist
    • Hvor godt klarer du dig i forhold til dine konkurrenter i kategorien?

    Er du interesseret i at vide mere om, hvordan din e-handelsperformance kan analyseres og optimeres, så kontakt: 

      Thomas Aadalthomas_aadal_03

      Kontaktdirektør & Partner
      aadal@nmic.dk
      +45 3065 9476

     

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Sådan skaber CMO og CCO vækst sammen

    Forretningen kører fint, og kunderne er glade, men det er svært at få møder med de nye kunder. Det...

    Nu eksploderer salget på Amazon - er du klar?

    Med Black Friday, Cyber Monday og julesalg lige om hjørnet er det på tide at få lagt en strategi,...

    Vi vokser og har brug for mere plads i København

    Da vi åbnede vores afdeling i København for 10 år siden var det for at være tættere på kunder øst...