Nørgård Mikkelsen 26/08/2021 1 min

Eye tracking gør os klogere på forbrugeradfærd

2.30 sekunder. Så kort tid bruger du på at beslutte, om det er det ene eller det andet, der skal i kurven.

Det ved vi ret præcist. For selvom der næppe findes noget bureau, der langer flere emballagedesign over disken, end vi gør, er det ikke kun vores mangeårige erfaring, vi trækker på, når vi sætter en ny emballage i produktion.

Sammen med Rynkeby og UCLs neurolab har vi nemlig sat os for, ved hjælp af eye tracking, at se verden, som forbrugerne ser den. I dette tilfælde: Som de ser 16-serien fra Rynkeby. 16-serien er én af Rynkebys ældste og bedst sælgende juiceserier, som lige nu står over for et redesign. Og så er spørgsmålet: Hvordan rammer man et look, der appellerer til nye forbrugere, uden at virke afskrækkende på dem, der allerede er loyale tilhængere?

Det blev vi klogere på, da vi i forsøget udstyrede 10 personer med identisk indkøbsliste og eye tracking briller. Vi så med, da de gik gennem butikken. Vi så, hvad de kiggede på ved hylden og ved produkterne. Hvad fangede dem – og hvad lod de gå? Alt sammen vigtig viden, når vi skal udvikle et emballagedesign til vores kunder, som vil blive valgt igen og igen. Og igen.

Det handler ikke om at lave noget pænt

Det handler om kommunikationen. Så simpelt kan det siges. Vores forsøg viser nemlig, at du benytter dig af lynhurtig visuel afkodning, når du står i supermarkedet og debatterer med dig selv, om der skal æble- eller appelsinjuice med hjem til morgenmad. Her leder din hjerne efter ledetråde – fx i form af et par appelsiner på emballagen, der sammen med produktets navn fortæller dig præcis, hvad produktet indeholder. Derfor skal dit produkt først og fremmest være nemt at afkode. Og så nemt at vælge til, at det kan gøres på kun 2.30 sekunder.

Eye tracking gør os klogere på produktets liv i supermarkedet. Herfra bliver det vores opgave også at gøre produktet interessant, når det har klaret sig igennem den lange tur til kassen og hjem til dig. Her skal det nemlig stå den ultimative test, når du over morgenkaffen får lyst til at læse lidt mere om din juice. Dén del tager vi dog helt roligt – for det har vi heldigvis mange års god erfaring med.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Dug-frisk imagekampagne for Lidl

Lidl rykker for alvor frem i både imagemålinger og salg. Med en ny 360° imagekampagne er vi klar...

Sådan skaber CMO og CCO vækst sammen

Forretningen kører fint, og kunderne er glade, men det er svært at få møder med de nye kunder. Det...

Online salg af dagligvarer fortsætter himmelflugt

Covid-nedlukningerne har fået danskerne til at kaste sig over e-handel med dagligvarer, og det...