Nørgård Mikkelsen 04/10/2021 1 min

Over 30% vækst i dagligvaresalget online, får du din del?

De corona-relaterede nedlukninger af samfundet accelererede nethandlen, som det aldrig er set før, og online-handlen med dagligvarer voksede mere end nogen anden sektor med en vækst på svimlende 50 pct. Siden foråret er restriktionerne dog løbende blevet hævet, og så er det store spørgsmål selvfølgelig:

Vil væksten fortsætte?  

Dét svarer Dansk Erhvervs e-handelsanalyse af første halvår 2021 helt tydeligt på med et kort, klart og rungende JA! 

I første halvår af 2021 voksede e-handlen med 26% til rekordhøje 93,8 milliarder kroner. Og midt i den eksplosion af et onlinemarked voksede dagligvarekategorien alene fra 6% til 7% af onlineforbruget. Det vil sige, at hvor omsætningen på dagligvarer online i 2020 lå lige omkring 9 milliarder kan vi meget vel komme op over 12 milliarder i 2021. Og dertil kommer salget af måltidskasser som ligger ud over de her tal. 

Følger din vækst med markedet? 

Det betyder, at vi sammenlagt har over 30% vækst på forbruget af dagligvarer online. Og tager man et kig på de største online-butikker i Danmark, bliver det tydeligt, at Nemlig.com er dem, der driver væksten. I første halvår 2021 gik Nemlig.com fra at have 2,1% af handlerne til 2,5%. Samtidig flytter Coop.dk sig ikke, og Bilka.dk går faktisk lidt tilbage på samme parameter. Markedet er dog overordnet set i vækst, så selvom Coop.dk “bare” har fastholdt 1,6% af handlerne, dækker det sandsynligvis i virkeligheden over, at de faktisk er vokset. Ikke desto mindre er det altså Nemlig.com, der står tilbage som den store vinder. 

Det betyder, at de producenter der sælger deres varer via Nemlig.com, sandsynligvis også har oplevet en hastig vækst over det sidste halvandet år. Så hvis man sælger via Nemlig.com, skal man i virkeligheden spørge sig selv: Fastholder jeg mine markedsandele og vokser med mindst 30%? 

Er svaret nej, er tiden nok inde til at overveje en mere aktiv strategi på Nemlig.com. 

Tag kontrol over din digitale tilstedeværelse 

Der findes et hav af muligheder for aktivt at påvirke salget på Nemlig.com og andre online platforme! Vores webinar om nethandel er fokuseret specifikt på Nemlig.com, hvor vi introducerer dig til mulighederne og giver dig en række praktisk tips til hverdagen. Du kan ser eller gense hele webinaret lige her: https://www.nmic.dk/events/webinar-om-%C3%B8get-nethandel-i-fmcg   

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

E-handel: Derfor skal danske FMCG-virksomheder stille uret to år frem

Danskerne har under corona-krisen taget e-handel med dagligvarer til helt nye højder og...

Food Trends kan give flere perspektiver

Covid-19 har sat turbo på nogle food trends og bremset andre. Men tendenserne er uændrede. Vi...

Online salg af dagligvarer fortsætter himmelflugt

Covid-nedlukningerne har fået danskerne til at kaste sig over e-handel med dagligvarer, og det...