_FB_topbillede_2528x1538

Case - Fynske Bank

Case: Fynske Bank

FRA ANONYM TIL MEST FORETRUKNE LOKALBANK

 

 

Udfordring

Lav tilvækst af nye kunder

Mange danskere føler sig overset og nedprioriteret i de store banker. Det får dem til at søge mod de mindre, lokale banker, hvor de er tættere på rådgiveren. Men på trods af at have “Fynske” i navnet og hovedsæde i Svendborg, fik Fynske Bank ikke en tilfredsstillende andel af dem, der skifter bank.

Efter i årevis at have vækstet banken, var fokus skiftet til drift og markedsføringen skruet ned. Resultatet var en høj kundetilfredshed, men en meget beskeden tilvækst af nye kunder. Og selv de, der kendte banken af navn, vidste ikke, hvad den stod for.


Det var tid til at genfinde et fokus for forretningen. Det krævede en revitalisering af udtrykket
og sætte alt ind på den lokale forbindelse for at få mest muligt ud af vækstpotentialet, der gik rundt lige uden for døren.

description

Indsigt

Andre snakker. Vi handler

For at tiltrække lokale kunder, er nærvær og menneskelighed de mindre bankers stærkeste våben. Det er netop det, de store banker ofte mangler. Men bløde værdier giver sjældent stærke positioner. Heldigvis havde Fynske Bank en uudnyttet fordel. Gennem deres almennyttige fond, donerer de hvert år i 18-20 mio. kroner til lokale initiativer - fra sportsklubber til iværksætteri.

 

Det var der bare få, der vidste.

 

Der var derfor brug for en dobbelt indsats. Med Fonden og dens arbejde i fokus, ville vi fortælle fynboerne, at Fynske Bank var dem, der ikke bare snakkede om lokalt ansvar. Men faktisk tog det. Og finansierede det.

Samtidig skulle dette sociale engagement spejles i brandets generelle udtryk. Uanset, om du mødte det online eller i din lokale filial.
Fynske Bank skulle være banken, der faktisk gjorde en aktiv forskel for dit lokalområde.

 

Løsning

Ikke bare tal, men emotionel bevisførelse

Løsningen var dels en revitalisering af Fynske Banks brand, hvor CVI'et fik et mere moderne look: Ud med slogan og cirkler. Væk med den tunge grønne farve og ind med en frisk turkisgrøn baggrundsfarve, så brandet kan stå enkelt og stærkt i den digitale verden.

Der blev lanceret nyt website, og positionen som den aktive lokalbank blev bakket op af billeder af medlemmer fra de lokale idrætsklubber i bankens lokaler, hvor indretningen også fik en makeover.


Hertil en kampagne, hvor Fondens donationer blev omdrejningspunkt for den brede kommunikation – beviset på at banken gør noget i det lokale område. 

 

Og fordi det efterhånden er en gennemskuelig kategorinorm at se mindre banker præsentere sig fra en mere menneskelig side, tog vi kommunikationen et skridt videre. Vi lænede os hårdt ind i den opfattelse, der fik mange til at skifte bank til at begynde med: At banken putter folks liv i kasser og Excel-ark.

 

Vi brugte vores glæde ved tal og kolonner til at dramatisere de lokale projekter og engagement. At 17.000.000 er et vidunderligt tal, når det fx går til at få unge væk fra skærmen og ud i en sportsklub sammen med andre unge. For det er der, tallene rigtig betyder det. Vi ved, det tæller, som kampagnens overlæggende linje opsummerede det.

_vi-ved-det_square
_vi-ved-det_square

Resultat

Retning på forretningen

Fynske Bank er gået fra at være en anonym lokalbank til at fremstå som en moderne, imødekommende og frem for alt lokalt engageret bank. Fra du første gang ser en annonce til du googler dig vej til hjemmesiden og endeligt står nede i filialen, er det ét samlet udtryk.

 

 

Løft i kendskab
Kampagnen har løftet det hjulpne kendskab på Fyn (hjemmebanen) fra 35 % til 40 %.

 

 

Øget overvejelse

Der er nu 30% flere, der aktivt overvejer banken, og Fynske Bank er nu områdets mest populære lokalbank.

 

 

 

Efter revitaliseringen blev lanceret til et internt kick-off, opsummerede Adm. dir. Henning Dam det sådan:

 

Den nye platform giver en helt klar retning for den markedsposition, vi går efter. Og medarbejderne kan virkelig spejle sig i det. Du mærker tydelig stolthed og energi, når du møder vores folk i dag. 

Tag endelig kontakt, hvis du vil vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig.

Kasper Kjærsgaard Jensen

Adm. Direktør & Partner