I en tid, hvor skærme fylder stadig mere i børns hverdag, sætter landets største boghandlerkæde nu fokus på værdien af højtlæsning. Med kampagnen ”Danmark læser højt”, udviklet af Nørgård Mikkelsen, vil Bog & idé inspirere flere familier til at gøre højtlæsning til en naturlig og hyggelig vane i hverdagen.

Bog & Idé
Bog & idé sætter højtlæsning på dagsordenen
Når højtlæsning stopper, bliver bøger til lektier
Mange forældre læser højt for deres børn, indtil de når skolealderen. Herefter bliver bøgerne ofte overladt til barnet selv, og læsning forvandles for mange fra hygge og samvær til lektier.
Men analyser viser, at børn faktisk savner at få læst højt – og gerne vil have det helt op i teenagealderen. Internationale undersøgelser peger på, at børns glæde ved højtlæsning er tårnhøj og konstant: Omkring 86 % elsker at få læst højt – uanset om de er 5 eller 11 år og selv kan læse.
”Vi ved, hvor stor en forskel bøger kan gøre – ikke kun for læsefærdighederne, men også for børns fantasi og følelsesliv. Højtlæsning er ikke noget, man bare vokser fra. Tværtimod giver det børn en vigtig pause fra skærmene og skaber nærvær, som mange længes efter,” fortæller Marianne Lyngby Pedersen, administrerende direktør hos Bog & idé.
Mere en mission end en kampagne
”For os er det her ikke bare en kampagne; det er en mission, vi er på,” siger Matthias Hermes, marketingchef hos Bog & idé.
Han tilføjer: ”Det er vigtigt for os, at vi ikke blot skaber opmærksomhed om problemet, men også hjælper forældrene. Vi ved, at det er meget nemmere at fastholde den gode vane, når børnene er med til at vælge, hvad der skal læses, og når både børn og voksne synes, bogen er underholdende – og her kan vores viden være en stor hjælp. Vi starter med denne kampagne i år, men der er allerede planlagt nye initiativer. Vi ser det som en vedvarende indsats.”
Børnene får ordet
Indsatsen fra Bog & idé går i luften i uge 39 og løber hen over efterårsferien – med film, SoMe-aktiviteter, indsatser i butikkerne og et helt nyt websiteunivers.
”Der er masser af gode, rationelle argumenter for at læse højt, men vi har valgt at spørge dem, det handler om: Børnene. Vi har bedt en gruppe børn fortælle, hvad det betyder for dem at få læst godnathistorie, og det er der kommet en række fine, emotionelle fortællinger ud af,” fortæller Maria Ambus, kreativ direktør hos Nørgård Mikkelsen.
Som en del af indsatsen er der også sat fokus på børns oplevelser og anmeldelser. Da der var overraskende få anmeldelser af børnebøger, har Bog & idé og Nørgård Mikkelsen udviklet et nyt format, hvor børn – sammen med deres forældre – på en sjov måde kan anmelde de bøger, de har læst og dermed inspirere andre.
Hyldest til bøgerne skal vække læselyst
Som en del af kampagnen lancerer Bog & idé Årets Børnebog med kåringer i tre kategorier: Højtlæsningsbog, læs-sammen-bog og læs-selv-bog. De nominerede titler er udvalgt i samarbejde med forlagene og vurderes ud fra kvalitet, målgruppe og aktualitet.
”Vi ønsker at fremhæve de bøger og forfattere, der formår at tænde noget i børn og give dem lyst til at læse mere. Kåringen er en måde at hylde børnebøgernes rolle i barndommen og det fællesskab, de kan skabe,” siger Marianne Lyngby Pedersen.

Tag endelig kontakt, hvis du vil vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig.
Kasper Jensen
Adm. Direktør & Partner