Nørgård Mikkelsen 06/04/2022 1 min

    Trafikmåling styrer mod sort hul

    I 15 år har Google Analytics været standarden for måling af trafik på website og i apps. Analytics har været gratis at bruge og det har aldrig været svært at finde personer med erfaring, da 98 procent af alle danske website har anvendt det. 

    Nu tyder alt på, at professionelle danske websites skal indstille sig på en ny virkelighed – og måske med kort varsel. 

    Google varsler, at den cookiebaserede version 3 af Analytics, der har været den dominerende siden 2012, lukker i sommeren 23. Version 3 leverer allerede nu meget upræcise målinger og stærkt faldende datakvalitet. 

    Afløseren, version 4, har været klar siden 2020. Men den har sine egne problemer at slås med. For det første understøtter den ikke data fra version 3, så al historik forsvinder, når man skifter. Og endnu mere alvorligt er den siden januar kendt ulovlig i adskillige europæiske lande og risikerer at blive helt forbudt. 

    Dermed står professionelle danske website-ejere over for nogle seriøse overvejelser i forhold til fortsat at kunne afkode og forstå effekten af digitale indsatser på egne kanaler. 

    Mange CMS og ECOM-platforme har indbygget trafikmåling. Præcisionen er typisk høj, da de er baseret på 1. parts data. Til gengæld kan muligheden for at dykke dybt i data være meget begrænset sammenlignet med Google Analytics. 

    Første mulighed er at undersøge, om den eksisterende platform kan levere en tilfredsstillende trafikmåling. 

    Er der ingen data at hente i det eksisterende setup eller er der behov for flere detaljer i analysen skal man have bruge et eksternt, men lovligt måleværktøj. 

    Udviklingen går meget stærkt og nye produkter og varianter dukker løbende op. 

    To oplagte kandidater er Piwik PRO og Matomo. Begge er GDPR-kompatible. Forskellen til Google Analytics er, at man skal have en server til at lagre sine trafikdata. Ved ikke at dele data med en tredjepart, som Google Analytics gør, er det muligt at udføre detaljerede målinger helt lovligt. 

    Kontakt os, hvis vi skal hjælpe dig med at afklare, hvordan du bedst måler din webtrafik. 

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Svenskerne er gået ombord på Amazon

    I november lancerede markedspladsgiganten Amazon deres svenske side, og siden da har det været...

    En aprilsnar der skabte stor effekt

    Alle brands drømmer om at være dem, der laver årets bedste aprilsnar – den hvor folk hopper i med...

    Sådan skaber CMO og CCO vækst sammen

    Forretningen kører fint, og kunderne er glade, men det er svært at få møder med de nye kunder. Det...