midjourney_robotarm_chicken_nugget_FORLAENGET

AI giver fødevare-brands nye udfordringer – og nye muligheder.

Digital

AI giver fødevare-brands nye udfordringer og nye muligheder

Brandstyrke er vigtigere end nogensinde

I en tid hvor kunstig intelligens (AI) revolutionerer kunde­ rejsen, står fødevareindustrien over for en ny virkelighed. Hos Nørgård Mikkelsen er fødevarebranding og innovation kerneområder, og lige nu oplever vi at nye udfordringer og muligheder opstår hurtigere end nogensinde før.

 

Den digitale transformation påvirker alt fra produktudvikling til forbrugsmønstre, og midt i denne teknologiske bølge er branding blevet en af de mest kritiske faktorer for succes. Er du i fødevarebranchen er det ikke længere nok at have et kvalitetsprodukt; brandstyrke er mere end nogensinde en afgørende konkurrencefordel.

AI og den nye kunderejse

Kunstig intelligens er alle vegne. Og på rekordtid har de nye teknologier ændret måden, vi handler på, hvordan vi finder information, og hvordan vi træffer beslutninger. For fødevarebranchen betyder dette, at kunderne møder brands på nye måder. Fra personlige produktanbefalinger på e-handelsplatforme til chat bots, der besvarer kunde- spørgsmål, har AI gjort forbrugerinteraktionen mere kompleks, men også mere personlig. Det bliver brands nødt til at omfavne, hvis ikke man vil miste terræn til sine konkurrenter.

En øget konkurrencefordel

Brand-styrke har altid være en konkurrencefordel, men i denne nye æra, betyder et stærkt brand også, at man kan skille sig ud i en verden fyldt med data og algoritmer. Når AI guider forbrugerne gennem deres digitale rejse, er det ofte brands, de allerede har tillid til, som bliver valgt. Tillid, kvalitet og genkendelighed er nøglerne til at blive foretrukket, når AI præsenterer valgmuligheder.

Et eksempel på dette, er Heinz Ketchup, der har et så stærkt og genkendeligt brand, at en kunstig billedgenereringsalgoritme ofte vil skabe Heinz- lignende flasker, hvis man beder den om et billede med ketchup. Dét er brandpower, der vil noget!

DALL_E_20240703_KitchenTablewKetchup_bottle_BIG

Du bruger allerede SEO

Har du tænkt over AIO – Artificial Intelligence Optimization? 

 

Kundernes brugsmønster flytter søgninger fra Google og andre søgetjenester til tjenester som ChatGPT. Derfor skal du sikre en konsistent kundeoplevelse: Sørg for, at alle touchpoints – fra online interaktioner til fysiske produkter – leverer en gennemgående repræsentation af dit brand, der afspejler dets værdier og løfter. Dette vil afspejle den kunstige intelligens billede af dit brand, ligesom du kan bruge AI til at sikre, at denne konsistens opretholdes gennem automatisering og overvågning.

Data-drevet indsigt

AI giver en hidtil uset adgang til data om forbrugernes præferencer og adfærd. Brug disse indsigter til at finjustere din brandingstrategi og skabe kampagner, der taler direkte ind i din målgruppe.

Personaliseret markedsføring

AI muliggør personalisering på et helt nyt niveau. Gennem målrettede kampagner og indhold, der er skræddersyet til individuelle behov og ønsker, kan brands skabe en dybere forbindelse til forbrugerne.

Autencitet og historiefortælling

Forbrugerne søger ægte oplevelser og ønsker brands, der har en klar og ærlig fortælling. AI kan hjælpe med at identificere, hvilke historier der resonerer bedst med målgruppen, men det er op til brandet at levere disse historier autentisk.

I en verden hvor AI former kunderejser, er det de stærkeste brands, der vil trives. For fødevarerebrands er det afgørende at omfavne denne teknologiske udvikling og bruge AI som et værktøj til at styrke deres position. Gennem autenticitet, data-drevne indsigter, personaliseret markedsføring og konsistente oplevelser kan blomstre i den digitale æra, hvor konkurrencefordelen, som det stærke brand giver, ikke bare bliver en fordel, men selve fundamentet for succes.

DALL_E_20240708_CerealBoxPringlesHoneyFlakes

AI er en medspiller, ikke en erstatning

Selvom AI åbner mange døre, medfører det også udfordringer. Den øgede afhængighed af teknologi kan risikere at skabe en distance mellem brand og forbruger, hvis ikke den menneskelige faktor tages i betragtning.

Derfor skal AI heller ikke ses som erstatning for de menneskelige kompetencer, indsigter – hjerterne – der arbejder med food til daglig. Vi skal bruge AI til at komplementere det menneskelige touch og frigive tid, som kan bruges kreativt på nye og spændende muligheder.

Boost din fødevare innovation med AI

Nørgård Mikkelsen står bag udviklingen af en lang række succesfulde danske fødevarekoncepter. Food trends og udviklingsmodellen ’The Food Rubic’ har i mange år været udgangspunktet for bureauets innovations-arbejde. Som noget helt nyt er udviklingsmodellen nu blevet gjort intelligent og trænet med masser af indsigter omkring kostcyklus, drivers, målgrupper og trends.

 

Dét betyder, at du med en kort beskrivelse af dit brand og din kategori, kan få ’The Food Rubic’ til at ide-genere på nye produkter med 2-3 klik på modellen. Ovenikøbet inklusiv visualiseringer.

 

I det ovenstående eksempel er modellen blevet briefet på et produkt, som kan få snack-brandet Pringles ind på morgenbordet hos målgruppen ’The Life Jugglers’ med afsæt i trenden ’love Food’.

 

Det nye AI-drevne innovationsværktøj kan bruges forskellige steder i en innovationsproces; som kreativt brændstof tidligt i processen eller til at udvikle testklare ideer længere inde i forløbet.

Food_rubic_nmic

Kom igang med AI

Hos Nørgård Mikkelsen har vi arbejdet intensivt med AI i flere år. I starten med fokus på optimering af interne processer. Men nu leder vi efter udviklingspotentialer og muligheder for at styrke kunderejsen for de brands, som vi arbejder med. Hvis din virksomhed eller dit brand ikke allerede er i fuld gang med at bruge AI, så er vores opfordring helt klar.

 

Skynd dig at definere et mindre pilotprojekt og spring ud i det. Dine konkurrenter er med stor sandsynlig allerede ved at undersøge, hvordan de kan styrke sig med kunstig intelligens, så er det er bare om at komme med toget i tide! 

Start din rejse i dag

 

I december 2024 har vi en særlig gave til de brands, der vil med på rejsen mod fremtidens fødevareinnovation. Vi udlodder gratis 3 eksklusive innovationsworkshops, hvor vi giver en forsmag på mulighederne i vores AI Food Rubic for netop jeres brand.

 

Hvad får I?

En 3 timers innovationsworkshop, hvor vi demonstrerer mulighederne i vores AI Food Rubic. Vi forbereder en række konkrete produkt-ideer, og sammen kan vi brainstorme videre og forfine ideerne ved hjælp af AI-værktøjet i workshoppen. Alt er skræddersyet til jeres brand og jeres kategori.

 

I vil opleve, hvordan kunstig intelligens ikke blot er et buzzword, men et konkret værktøj til at styrke og differentiere jeres produkt i markedet.

 

Udfyld formularen nedenfor og deltag i lodtrækningen.