Med Black Friday, Cyber Monday og julesalg lige om hjørnet er det på tide at lave en strategi, så din virksomhed kan få del i det øgede salg på Amazon
Alene over Black Friday og Cyber Monday så virksomheder, der sælger på Amazon i 2020 en stigning på 50 % i Year-over-Year vækst. Med julesalget og den nyligt annoncerede Prime Day Fall, som også falder i det sidste halvår, er der altså rig mulighed for at slutte året af på den store klinge.
Overordnet set er der fem ting du skal have fokus på op til højtiderne når du sælger på Amazon:
-
Udnyt deals
-
Lav en søgeordsstrategi
-
Brug dine annoncekroner strategisk
-
Få varer på lager i god tid
-
Start den positive salgsspiral
Er du i tvivl om dit setup er optimeret til højtiderne?
Bestil et gratis light-review af din Amazon Account
Der findes en række værktøjer, som kan være med til at booste dit salg og få en potentiel kunde til at vælge dine produkter fremfor din konkurrents.
De mest oplagte er at gøre brug af Amazons features. Du kan skrue op for annonceringen og øge synligheden af dine produkter ved at købe ind på relevante søgeord og termer. Derudover kan du oprette specielle Prime Day Deals i forbindelse med Prime Day og aktuelle rabatter i forbindelse med højtiderne.
En effektiv søgeords-strategi er særligt afgørende i denne tid, da der i perioden er langt flere besøgende på platformene som ofte vil have en kortere kunderejse. Det er derfor essentielt at produkterne også dukker op organisk, når en potentiel kunde søger efter dine produkter.
Der er dog et men
På grund af den øgede aktivitet i højtiderne vil du ofte opleve, at priserne for din annoncering bliver dyrere. Du bør derfor budgettere med, at priserne kan være tæt på fordoblede ift. hvad du normalt oplever.
Amazon tager derudover også et fee for at oprette deals, hvilket bør tages med i overvejelserne før oprettelse. Det er en feature, mange sælgere gør brug af, og det kan derfor også være svært at få ens produkter til at stå ud fra mængden.
Højtider er også lig travlhed på Amazons Fulfillment Centre. Du bør derfor i god tid overveje, om der skal flere varer på lager, da håndteringstiden ofte vil være forlænget i denne periode. Så hvis du vil undgå at løbe Out of Stock, er det nødvendigt at planlægge endnu længere ud i tiden. Du kan tjekke din lagerkapacitet på Amazon her.
Gode muligheder for at øge dit fremtidige salg
Den øgede aktivitet på Amazon under højtiderne kan være en stærk driver for at øge dit fremtidige salg på platformen, og det kan være med til at forbedre din organiske placering.
Hvis du sælger forbrugsvarer eller andre produkter, som kunder ofte vender tilbage til, kan der være afgørende fordele i at lave større rabatter, da en øget salgsvolumen vil være med til at forbedre din organiske placering i Amazons algoritme. Den forbedrede organiske placering medfører, at produkterne rangerer bedre i søgeresultater efter højsæsonen er overstået.
Vigtige datoer på Amazon i Q4 2022:
Prime Day, Fall Event: 11. oktober 2022 - 13. oktober 2022
Black Friday: 24. november 2022
Cyber Monday: 27. november 2022
For at sikre at varelageret er fyldt op til Black Friday og Cyber Monday skal varerne være modtaget på et Amazon Fulfillment Center senest d. 4 november 2022.