SÅ HOLD ØJE MED DISSE 3 TING
Uanset om du er producent, retailer eller en del af food service, er det væsentligt at forstå, hvad Covid-19 har gjort ved dine slutbrugere.
I en række interviews, som vi hos Nørgård Mikkelsen har lavet med repræsentanter fra forskellige dele af fødevarebranchen, er holdningen, at den ”nye normal” faktisk ikke er så meget anderledes end den gamle normal. Men alt er alligevel ikke helt som før.
2020 har været året, hvor nogle tendenser har ligget lidt i dvale, mens andre har fået sat turbo på. Her er tre bud på vigtige temaer, som fødevarevirksomheder bør holde særligt øje med lige nu.
Klimatosserne er her stadig
I 2019 kårede Dansk Sprognævn ”klimatosse” til årets ord. I 2020 blev det ”samfundssind”. Og dét beskriver på glimrende vis det fokusskift, der også har været i fødevarebranchen. Men tag ikke fejl: Den grønne omstilling kommer til at stjæle billedet igen lige om lidt, for klimaudfordringerne er ikke forsvundet under pandemien, og alle de omtanketiltag, som enten var i gang eller på tegnebrættet før corona, skal prioriteres igen. Wilkes ”Vækstlab Trend Rapport” viser, at uanset om det handler om generel bæredygtighed, økologi, madspild, danskproduceret eller emballage, så er forbrugerne fortsat mere end klar på at være en del af forandringen.
Takeaway er blevet lødig
Med nedlukningen af Danmark forsvandt også muligheden for at spise ude i lange perioder. Det har øget salget af fødevarer i dagligvarehandlen og fået os til at ”spise-ude-hjemme”. Dels ved at købe bedre bøffer og dyrere vin, men også ved at skrue op for forbruget af takeaway. Og fordi caféer, restauranter og kantiner er blevet tvunget til at tænke i takeaway-løsninger, har netop takeaway har fået et nyt ansigt. Tidligere var det lig med fast food, men nu er udbuddet langt mere varieret, kvaliteten er løftet og vores betalingsvillighed er steget. Takeaway er blevet lødig og vil fremover spille en ny og større rolle i danske hjem.
Online fødevarer har fået sit endelige gennembrud
Hvis du er retailer eller leverandør til online supermarkeder, skal du skynde dig at stille uret 2 år frem, for tal fra Danmarks Statistik og FDIH viser, at salget af dagligvarer på online platforme har overgået alle prognoser i 2020! Både penetration og frekvens er steget markant, og alt tyder på, at væksten fortsætter i voldsomt tempo de kommende år. Derfor skal de fødevare-retailere, som endnu ikke har et online tilbud, se at få det udviklet i en fart. Og leverandørerne skal overveje, om deres emballager, forpakningsstørrelser og markedsføring passer til en fremtid, hvor mere og mere salg flyttes over på digitale markedspladser.