Nørgård Mikkelsen 15/03/2024 1 min

    Skal der kunstig intelligens til, for at gøre digitale løsninger mere menneskelige?

    Danmark er et af verdens mest gennemdigitaliserede lande, og vi kan næste ikke forestille os, at klare os uden MobilePay, Rejsekortet og Wolt. Men det er ikke alt, der er blevet lettere. Hvis du somme tider oplever, at det digitale supermarked af muligheder efterlader dig med en indkøbsvogn fuld af forvirring og frustration, så er du ikke alene.

    Tilfredsheden med digitale løsninger falder

    I seneste digitale survey fra McKinsey* fremgår det, at Covid gav over 100 millioner flere daglige internetbrugere i EU. Men selvom der er investeret 25% mere i digital infrastruktur over de seneste to år, er brugertilfredsheden faldet. Blandt de utilfredse siger 28%, at det er på grund af dårlig UX/UI. 23% siger, det er fordi, de har svært ved at finde produkter, der adresserer deres behov.

    image001

    Utilfredsheden er nok konsekvensen af de sidste mange års udvikling, hvor vi har fokuseret på at skabe transaktionel effektivitet, fremfor at gøre det let at orientere sig, at hjælpe med finde det rigtige produkt og alt det andet, man ville have kaldt service i gamle dage. For når man har spildt et par timer på at finde den optimale blender online, kan man godt savne den gode, gamle isenkræmmer: Et menneske, man kunne snakke med, spørge til råds, og som hurtigt kunne finde frem til den bedste løsning til ens behov og budget.

    Fremtidens digitale service

    Måske er dén mulighed bogstaveligt snart lige ved hånden, og Gen-AI kan være gamechangeren: En generativ AI, der har potentialet til at bringe den gode gamle købmands-service ind i dine digitale transaktioner. Ikke en skræmmende big-brother type, men en hjælpsom assistent, der hjælper dig med at navigere i det digitale kaos og forstår dig bedre, end du selv forstår dine online-shopping ønsker.

    Vi har allerede teknologien til det. Fx ChtGPT, der forstår måden, jeg formulerer mig på, husker konteksten af vores samtaler og gætter ret præcist, hvad jeg mener. Så man kan nemt se en fremtid for sig, hvor vi ikke længere skal være eksperter i produkt- og prissammenligninger. Måske skal vi bare lade AI-assistenten gøre det for os.

    3 ting, du kan gøre allerede nu

    Men hvordan kan du så komme i gang helt konkret? Vi vil anbefale at starte rejsen mod den nye verden af digital interaktion sådan her:

    1. Find ud af, hvor du virkelig kan hjælpe brugerne: Hvor har din organisation meget viden eller data, som kunne aktiveres ved hjælp af AI? I den nye verden af dialog skal du være værd at tale med, og det er typisk på de områder, hvor du har unikke data, du virkelig bliver værd at tale med.

    2. Definer de første prototypeprojekter: Lokaliser i hvilken del af din forretning det giver mest mening for brugerne at gå i dialog med dig. Det kunne være chatdialog til kundeservice eller AI-baseret søgning på dit website, der giver bedre svar. Et internt opslagsværk via chat, eller måske en marketingkampagne, der genererer dynamisk indhold til brugerne med AI.

    3. Build quick - Fail fast: Kast dig over det første projekt og lav hurtig en tidlig prototype. OpenAI har mange af komponenterne klar i deres API, som du kan tage i brug med en begrænset mængde udvikling. Få den ud til en begrænset mængde brugere, evt. interne medarbejdere først, hvor I kan validere ideen. Det vil afsløre, om din idé er levedygtig, og om dine data er brugbare, og hurtigt vil det blive klart, hvordan du kan forædle idé og data.

    Ud med knapper, tastaturer og kode – ind med dialog!

    Teknologien er klar; nu skal vi prioritere den. Vi håber, at 2024 bliver året, hvor vi begynder rejsen mod virkelig at gøre internettet let at bruge, og det kommer ikke til at ske af sig selv.

    I løbet af de sidste to år har vi set en historisk udvikling i, hvad der er muligt, men nu kommer det drøje arbejde. Dels med at få det integreret i vores løsninger, og dels med at gøre alle de data, løsningerne skal bruge, tilgængelige, så de reelt gør livet lettere for jer.

    Det kræver, at vi flytter investeringer fra kun at handle om det transaktionelle til at få løsningerne til virkelig at kunne forstå vores sprog. Og det kræver, vi gentænker, hvordan vi forstår UI til stort set al teknologi: Ud med knapper, tastaturer og kode – ind med dialog!

    Kilde: https://www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey-digital/our-insights/opportunity-knocks-for-europes-digital-consumer-digital-trends-show-big-gains-and-new-opportunities

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Dug-frisk imagekampagne for Lidl

    Lidl rykker frem i både imagemålinger og salg. Med en ny imagekampagne er de klar til at tage den...

    En aprilsnar der skabte stor effekt

    Alle brands drømmer om at være dem, der laver årets bedste aprilsnar – den hvor folk hopper i med...

    Sådan skaber CMO og CCO vækst sammen

    Forretningen kører fint, og kunderne er glade, men det er svært at få møder med de nye kunder. Det...