Nørgård Mikkelsen 21/01/2022 1 min

    Influencermarkedsføring i 2022

    Med et nyt år kommer nye markedsføringsstrategier. Har du husket at sætte influencermarkedsføring på budgettet? 

    Uanset, om du aldrig har prøvet det før, eller du måske bare ikke har haft den helt store succes endnu, så er det i hvert fald værd at overveje alvorligt, for det er et marked, der kan gøre store ting for dit brand. 

    Selvfølgelig er der både fordele og ulemper ved at bruge influenter i sin markedsføring, men vi kommer ikke udenom, at influenten kan tilbyde dit brand alt det, der ellers kan være svært at købe for penge. Som forbruger oplever man nemlig en høj grad af personlig tilknytning til influenten, hvilket gør, at tips og anbefalinger føles mere som dem man får fra sine venner, end dem man ser i reklameblokken på TV.

    Det betyder både, at følgerne er enormt loyale overfor de influenter de følger – og at de er villige til at bruge meget lang tid sammen med dem og dermed dit brand. En dygtig influent er nemlig ekspert i at iscenesætte dit produkt, så det bliver relevant for modtageren.

    Netop derfor har vi her samlet 3 måder, du kan bruge influenter i din markedsføring i 2022 for at styrke dit brand! 

    Dyp en tå i TikTok-vandet

    Mange brands viser lige nu stor interesse for det hastigt voksende medie TikTok, som dag for dag vinder ind på de ældre og mere velkendte sociale medier. 

    Med en influencer-kampagne på TikTok får du mulighed for at få dit brand vist, der hvor det hele sker, uden du selv skal bruge ressourcer på hverken at afkode tendenserne på mediet eller producere indholdet. 

    Billede1

    På TikTok er native content nemlig nøglen til succes, og her er influenterne allerede foran på point. De kender i forvejen mediet og deres følgere, og de ved, hvad der fungerer. Ved at hyre en influent og give dem kreativ frihed repræsentationen af dit brand, stiger chancen altså for, at dit budskab reelt set får succes på TikTok

     
    Vi ser en generel tendens til at influenterne på TikTok     sælger en bestemt reach fremfor en given mængde content, hvilket giver dig en hel anden form for sikkerhed som medieindkøber. Og som en ekstra   bonus er priserne på denne form for markedsføring stadig meget medgørligeeftersom markedet stadig er ved at etablere sig – der er altså en god handel i vente, hvis du tør kaste dig ud i det. 

    Vær always-on uden metaltræthed

    Mange brands har stor glæde af at være always-on for at etablere eller bevare en position top-of-mind hos forbrugerne, men det kræver en konstant årvågenhed, hvis materialerne skal undgå metaltræthed og begynde at kede kunderne. 

    En anden mulighed er derfor at bruge mikroinfluenter som en del af dit always-on spor. Ved løbende at arrangere samarbejder med denne type influenterfår du en konstant strøm af eksponeringer med forskellige kreativer og anderledes vinkler, som gør, at kampagnen ikke på samme måde risikerer at begynde at føles ensformig. Og med et velkurateret udvalg af influenter sikrer du naturligvis også, at du når bredt ud til din målgruppe. 

    Der findes mange definitioner på mikroninfluenter, men de kan generelt defineres som det segment, der har mellem 5.000 og 10.000 følgere på et medie som Instagram. De har ofte en meget loyal følgerskare, som bruger meget tid med influentens indhold, og så er deres priser ofte lavere end makroinfluenternes, da deres online arbejde sjældent er deres primære levevej. 

    Boost din kendskabsgrad 

    Influencermarkedsførings helt store force ligger i at skabe kvalificeret kendskab blandt målgruppen. Netop evnen til at få forbrugeren til at bruge tid med dit brand kombineret med den opfattede troværdighed, gør influenterne i stand til at skabe en høj grad af consideration, næste gang kunden står i en potentiel købssituation. 

    Er det første gang, du vil køre en influencer-kampagne fokuseret på kvalificeret kendskab, anbefaler vi, at du altid sørger for at have en fyldestgørende før-undersøgelse af markedets og målgruppens kendskab til dit brand, så du har solide tal, du kan sammenligne med efterfølgende for at dokumentere effekten af din kampagne. Præcis, som du ville gøre med en hver anden form for markedsføringsindsats. 

    Få hjælp til at komme i gang

    Mangler du en kvalificeret sparringspartner til din første influencer-kampagne, eller leder du måske efter et bureau, der kan løfte hele opgaven for dig? Så kontakt vores mediebureau i dag, og hør nærmere om, hvordan vi kan hjælpe dig. 

    Jesper_Frost_Thorhauge_crop_web
    Jesper Frost Thorhauge
    Mediechef
     jesper.thorhauge@nmic.dk
     +45 6314 4629

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Lidl hjælper kommende forældre godt fra start

    Det er omdrejningspunktet i en ny brandfilm, vi har lavet for Lidls babybrand Lupilu.

    Webinar: Hvor langt er Amazon i Sverige?

    I hvor stort omfang er e-handlen i Norden påvirket af Amazons indtog i Sverige? Det spørgsmål har...

    5 must wins for retailere i en Amazon-tid

    I den offentlige debat er Amazon blevet udråbt som en kæmpe trussel mod retail. En debat som...