Nørgård Mikkelsen 20/12/2021 1 min

    3 trends du skal holde øje med i 2022

    Klimatarer, Lead Qualification Managers og åbning af dansk Amazon:
    Disse trends skal du holde øje med i 2022

    2021 har, ligesom sin forgænger, været et år, der har vendt op og ned på styrkeforholdene i markedet. De tilbagevendende coronarestriktioner er blevet hverdag, nethandlen har kronede dage, og danskernes opmærksomhed mod at støtte lokale producenter i en svær tid har været med til at sætte yderligere skub i den grønne omstilling.

    Men hvad kommer til at præge markedet i 2022? Det har vi fået Strategisk Food Planner, Hanne Harbo, Digital Direktør, Henrik Rewes, og Chef for Markedspladser, Jeppe Hamming, til at komme med deres bud på.

    Food-området: 20’erne bliver klimatarens årti

    Det forudser vi: I 2022 accelererer vores grønne forbrug endnu mere. Forbrugerne spiser mindre kød og mere grønt, får større fokus på lokale råvarer og et generelt mere mindfull forbrug.

    Det kommer nok ikke som nogen overraskelse, at klimabevidsthed og bæredygtighed er én af de helt store overskrifter for 2022. Vores Strategiske Food Planner, Hanne Harbo, spår, at 20’erne vil blive husket for at have været ’klimatarens årti’. Et årti med stort fokus på klima og bæredygtighed, selvfølgelig – men også med et langt mere holistisk syn på os selv og vores krop.

    Klimataren dækker over den nye klimabevidste forbruger, som vi kommer til at se endnu mere til i 2022. Klimataren har en holistisk tankegang, som ikke kun handler om et mindre kødforbrug, men om en generelt grøn livsstil – både i forhold til fødevarer, bæredygtigt forbrug, lokale råvarer, men også fokus på en fysisk og psykisk sund krop.

    Mindre kød, mere mindfull

    Over 70 % af danskernes aftensmåltider indeholder fortsat kød, men vi forudser, at faldet vil accelerere yderligere i de kommende år. Samtidig har corona-nedlukningerne og den medfølgende støtte til lokale producenter kun været med til at booste, at vi får et mere mindful forbrug med fokus på mindre madspild, lokal produktion, affaldssortering, mindre kød, mere grønt – og generelt bedre råvarer:
    ”Måltidet bliver centrum for vores ageren i en grønnere retning – det står ligesom i midten af det hele”, siger Hanne Harbo, Strategisk Food Planner.


    B2B: Corona-adfærd bliver the new normal

    Det forudser vi: Marketing og salg bliver flettet endnu tættere sammen, end vi tidligere har set. Evnen til at vinde nye kunder digitalt bliver afgørende vigtigt.

    ”Når det kommer til B2B i 2022, er der kun én ting, der er sikkert. Og det er, at intet er sikkert”.

    Sådan indleder vores Digitale Direktør, Henrik Rewes, sin spådom om 2022. B2B-området er normalt et område, der er meget kontaktbåret. Det har under COVID-19 været sat i bero. Og hver gang, man tror, der er kommet gang i det, bliver det nulstillet igen.

    Fleksibilitet er afgørende for virksomhedens overlevelse

    Jo længere tid, Corona holder os fanget i sit limbo, jo mindre sandsynligt er det, at vi nogensinde vender tilbage. Vi forudser, at marketing og salg bliver flettet endnu tættere sammen i 2022, end vi tidligere har set. Det betyder også, at evnen til at vinde nye kunder digitalt bliver afgørende vigtigt – og lige så gør evnen til at omstille sig hurtigt: ”Digital dialog og en digitalt båret tilgang er alfa omega for at kunne skaffe nye kunderelationer. Den fleksibilitet er altafgørende at have lige nu. Den hovedtrend fortsætter for fuld damp ind i 2022,” siger Henrik Rewes.

    Digital omstilling bør være B2B-virksomhedens førsteprioritet

    Når du går på LinkedIn i 2022, vil du se øget efterspørgsel på titler som Lead Qualification Managers, Technical Copywriters, Marketing Automation Specialists og andre, der forstår at arbejde med digital kundeprofilering.
    Det er nemlig altafgørende for at klare sig i fremtiden: ”Når der er højkonjunktur, vælter det ind med opgaver fra eksisterende kunder. Men vil du tiltrække nye kunder, er digital synlighed altafgørende.
    Er du ikke med nu, koster det måske ikke så meget på den korte bane. Men det kan blive dyrt på den lange bane,” slutter Henrik Rewes.

    Og der er altså virkelig noget at komme efter. En undersøgelse, vi har lavet i samarbejde med Dansk Erhverv, viser nemlig, at kun 62 % af de adspurgte virksomheder i dag arbejder med digital leadgenerering.

    Du kan læse mere om undersøgelsen her.


    Markedspladser: Direct to consumer-trenden stiller nye krav til producenter

    Det forudser vi: Marketing og salg bliver flettet endnu tættere sammen, end vi tidligere har set. Evnen til at vinde nye kunder digitalt bliver afgørende vigtigt.

    Når man spørger vores Chef for Markedspladser, Jeppe Hamming, hvad der kommer til at præge 2022, er han ikke i tvivl: ”Den helt store overskrift bliver, at vi slår dørene op for en dansk Amazon. Det kommer til at påvirke alt muligt online. Dels fordi forbrugerne vil handle der, og dels fordi producenterne vil gå i gang med at sælge direkte til forbrugerne via platformen og detaillisterne vil opruste egne services for at kunne konkurrere med Amazon. Det er en tendens, vi har set i flere år, og den kommer til at stikke af i 2022”.

    Vil du sælge? Så skal du sælge dig selv

    ”Lige nu oplever vi et skifte i dansk e-handel. Tidligere har disciplinen været centreret omkring at blive dygtig til det rent tekniske. I dag er teknologien billig, og den er også god – så nu handler det i højere grad om at være bedre til at iscenesætte sig selv digitalt end konkurrenten er det,” siger Jeppe Hamming.

    Det betyder, at producenterne i højere grad selv overtager en del af det arbejde, der tidligere lå hos forhandlerne. Du skal som producent være helt skarp på, hvordan du kommer direkte ud til forbrugerne – enten ved at åbne egen webshop, eller ved at sælge på en markedsplads, hvor du har indflydelse på hele iscenesættelsen af dit brand, som det fx er tilfældet på Amazon.

    ”Amazon er ikke kun en klassisk forhandler, der køber din vare og sælger dem for dig. Størstedelen af deres forretning er at levere al infrastrukturen til din e-handel mod en andel af omsætningen. Derfor er det altafgørende, at du som producent gør dig klog på og dygtig til, at gøre din vare attraktiv online. Det har været vigtigt længe – og det bliver kun endnu vigtigere i 2022”.

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Mini-Foodkonference

    Så er vi igen klar til at invitere til Mini-Foodkonference i samarbejde med pej gruppen, når vores...

    Alumeco vælger Nørgård Mikkelsen til nordisk lancering

    Alumeco, der er en af Nordens største grossister inden for aluminium og rødmetaller, tager nu også...

    Over 30% vækst i dagligvaresalget online, får du din del?

    I første halvår af 2021 voksede e-handlen med 26% til rekordhøje 93,8 milliarder kroner. Og midt i...