Kohberg: Ny brandstrategi

Øget kvalitetsopfattelse og præference

NY BRANDSTRATEGI BYGGER PÅ STÆRK INDSIGT

Kohberg befinder sig i et ekstremt konkurrencepræget brødmarked med lav forbrugerinvolvering og relativt lille differentiering mellem brands. Samtidig tænker forbrugerne industrirobotter og ”fabriksbrød” - ikke kvalitet og håndværk, selvom sandheden er, at alle Kohberg-brød, bages af rigtige bagere. Bare i en lidt større skala end hos bageren henne om hjørnet.

NY BRANDSTRATEGI BYGGER PÅ STÆRK INDSIGT

Kohberg befinder sig i et ekstremt konkurrencepræget brødmarked med lav forbrugerinvolvering og relativt lille differentiering mellem brands. Samtidig tænker forbrugerne industrirobotter og ”fabriksbrød” - ikke kvalitet og håndværk, selvom sandheden er, at alle Kohberg-brød, bages af rigtige bagere. Bare i en lidt større skala end hos bageren henne om hjørnet.

HISTORIEN, DER IKKE BLEV FORTALT

I samarbejde med Kohberg udviklede vi den nye kommunikationsplatform ”Vi er bagere”, som er lykkedes med at styrke masterbrandet, der har fået en mere klar identitet. Kernen i Kohbergs storytelling er nu, at alle brød bages af rigtige bagere, og kommunikationsplatformen fokuserer på værdier som kvalitet, autenticitet, lokal ”arv” og ægte håndværk. TV-kommunikationen tager naturligvis udgangspunkt i en af Kohbergs egne bagere.

Så vi gjorde opgaven helt enkel: Alle skulle forstå, at Kohberg er et bageri, hvor rigtige bagere bager rigtig godt brød.

Ét stærkt Kohberg brand

I forlængelse af den nye brandstrategi, gik vi fra mange subbrands til ét stærkt Kohberg brand. I det nye design valgte vi en løsning med markante bagertern, inspireret af ternene fra bagerbukserne. Et enkelt og genkendeligt design, og brugen af stærke brand assets som logo, bagertern og det designmæssige svøb om brødet, udstråler kvalitet, friskbagt og håndværk. Det har givet Kohberg et stærkere impact og positioneret brandet, så det nu skiller sig ud på hylden.

Målet med ”vi er bagere” er at få forbrugerne til at tænke: ”Kohberg – det er dem med de rigtige bagere”. Vi er bevidste om, at det kræver vedvarende kommunikation. Derfor glæder vi os også over, at vi allerede efter få uger er trængt igennem med budskabsforståelsen, så forbrugerne nu forbinder Kohberg med brød, der er bagt af bagere på et bageri og med dansk mel. Samtidig ved vi, at 70% af målgruppen kender vores pay-off ”vi er bagere”. Det er vi pænt tilfredse med.

Britt Hougaard, Marketing- & kommunikationschef

Tag endelig kontakt, hvis du vil vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig.

Bodil Ibsen

Direktør & Partner