40% løft i markedsandel

    Kia Danmark får børnefamilierne
    hooked på plug-in hybrid

    Derfor virkede det

    Kampagnen styrkede KIA på alle primære brand KPI’er med markante løft på ad recall,  top-of mind kendskab og brand præference.

    icons8-car-100

    270 %
    Flere prøveture om året

    Derfor virkede det

    De styrkede brand KPI’er kunne også aflæses længere ned i salgstragten, hvor clicks to website og antal prøveture steg voldsomt.

    PROBLEM

    I årevis havde Kia  kæmpet med faldende markedsandel i Danmark. I takt med, at børnefamilierne fik større rådighedsbeløb, søgte bilsalget mod SUV’er og andre store biltyper. Og det var dårligt nyt for Kia, der altid har været gode på de mindre, prisbillige modeller.

    Derfor bad de om vores hjælp til at lancere to nye plug-in hybrider.

    INDSIGT

    Når man spørger danskerne, er svaret klart: Vi vil helst køre klimavenligt. Men ambitionerne til trods, viste vores research, at hele 90% er uklare på, hvad en plug-in hybrid er.

    Udover det manglende kendskab, kortlagde vi også to store myter, der holdt børnefamilierne fra at realisere deres private klimamål: Opfattet høj pris og frygt for kort rækkevidde på el. Den berømte afstandsangst.

    LØSNING

    I en bred, emotionel og folkelig kampagne prikkede vi hul på myterne med en uventet stemme: Det nævenyttige barn på bagsædet. Det nyudviklede asset for Kia innoverede med overlæg bilbranchens ordinære format. Ingen bløde billeder med rationelle budskaber i tung voiceover.

    I stedet fik den talende Oscar indfanget, fastholdt og uddannet danske børnefamilier med klokkeklare budskaber, der kan forstås af - ja - en 5-årig.

    Den emotionelle fortælling i toppen blev støttet af uddannende tiltag i midten i tragten. Og endelig aktiveringer omkring prøveture og forhandlere, når kunderne nærmede sig et køb.

    RESULTAT

    Kampagnen knækkede kurven for Kia. For første gang siden 2015 voksede markedsandelen. Denne gang fra 3,6% til 4,9%.

    I stedet for bare at have skabt salg i kampagneperioden, har Kia også fået et nyt, distinkt asset. Et fleksibelt fortællegreb, der kan bruges igen og igen, når kampen om børnefamiliernes gunst kører videre.

    Tag endelig kontakt, hvis du vil vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig.

    Thomas Aadal

    Kontaktdirektør & Partner