Kampagnen styrkede KIA på alle primære brand KPI’er med markante løft på ad recall, top-of mind kendskab og brand præference.
De styrkede brand KPI’er kunne også aflæses længere ned i salgstragten, hvor clicks to website og antal prøveture steg voldsomt.
I årevis havde Kia kæmpet med faldende markedsandel i Danmark. I takt med, at børnefamilierne fik større rådighedsbeløb, søgte bilsalget mod SUV’er og andre store biltyper. Og det var dårligt nyt for Kia, der altid har været gode på de mindre, prisbillige modeller.
Derfor bad de om vores hjælp til at lancere to nye plug-in hybrider.
Når man spørger danskerne, er svaret klart: Vi vil helst køre klimavenligt. Men ambitionerne til trods, viste vores research, at hele 90% er uklare på, hvad en plug-in hybrid er.
Udover det manglende kendskab, kortlagde vi også to store myter, der holdt børnefamilierne fra at realisere deres private klimamål: Opfattet høj pris og frygt for kort rækkevidde på el. Den berømte afstandsangst.
I en bred, emotionel og folkelig kampagne prikkede vi hul på myterne med en uventet stemme: Det nævenyttige barn på bagsædet. Det nyudviklede asset for Kia innoverede med overlæg bilbranchens ordinære format. Ingen bløde billeder med rationelle budskaber i tung voiceover.
I stedet fik den talende Oscar indfanget, fastholdt og uddannet danske børnefamilier med klokkeklare budskaber, der kan forstås af - ja - en 5-årig.
Den emotionelle fortælling i toppen blev støttet af uddannende tiltag i midten i tragten. Og endelig aktiveringer omkring prøveture og forhandlere, når kunderne nærmede sig et køb.
Kampagnen knækkede kurven for Kia. For første gang siden 2015 voksede markedsandelen. Denne gang fra 3,6% til 4,9%.
I stedet for bare at have skabt salg i kampagneperioden, har Kia også fået et nyt, distinkt asset. Et fleksibelt fortællegreb, der kan bruges igen og igen, når kampen om børnefamiliernes gunst kører videre.
Kontaktdirektør & Partner
Case: Mejeriforeningen
Case: Sunset Boulevard
Case: Kunstindustrien på Amazon
Case: Jensens Køkken
Case: Schneider Electric
Case: LINIE Akvavit
Case: Rynkeby
Case: Kia Danmark
Case: Bygma
Case: BilligVVS
Case: Rynkeby RIGTIG® Juice
Case: Kohberg
Case: Lidl Danmark
Case: Matas
Case: Danner
Case: Chr. Hansen
Case: Leasy
Case: Mejeriforeningen
Case: Sunset Boulevard
Case: Kunstindustrien på Amazon
Case: Jensens Køkken
Case: Schneider Electric
Case: LINIE Akvavit
Case: Rynkeby
Case: Kia Danmark
Case: Bygma
Case: BilligVVS
Case: Rynkeby RIGTIG® Juice
Case: Kohberg
Case: Lidl Danmark
Case: Matas
Case: Danner
Case: Chr. Hansen
Case: Leasy